Rewolucji w szkoleniach nie będzie. Będzie za to przyspieszająca ewolucja tego obszaru w kierunku szybkiego i pełniejszego odpowiadania na to, co dzieje się w biznesie. Mija epoka „szkoleń dla szkoleń”, na przykład dla podnoszenia kompetencji w oderwaniu od efektów biznesowych, które szkolenia mają przynosić. Ten kierunek oznacza podniesienie poprzeczki nie tylko dla firm szkoleniowych.
Jest to również realne wyzwanie dla profesjonalistów zarządzających obszarami szkoleniowymi. Wiąże się to m.in. z lepszym i głębszym zrozumieniem mechanizmów działania biznesu, pozyskiwaniem wiedzy jak dokładnie działają własne firmy, jaką wartość dostarczają swoim klientom, czym konkurują na rynku. A co ważniejsze, czym ich firmy muszą się wyróżniać na tle swojej konkurencji i jaką rolę mają do odegrania w tym obszarze szkolenia.
Mówiąc o trendach szkoleniowych, coraz wyraźniej widać, że są one mocniej powiązane z trendami istniejącymi w biznesie. Jakie są zatem najważniejsze wyzwania, z którymi muszą obecnie radzić sobie organizacje?
Globalizacja
Globalizacja rynków i operacji stanowi dla firm zarówno wyzwania, jak i możliwości. Z jednej strony, powoduje powiększenie rynków. Z drugiej zaś, towarzyszy jej większa konkurencja, presja cenowa, wyzwania związane z logistyką i dostawami, lokalna specyfika i konieczność dostosowania kulturowego.
Upodabnianie się produktów i usług
Kiedyś wprowadzenie nowego produktu lub usługi pozwalało na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na kilka lat lub przynajmniej kilkanaście miesięcy. Dzisiaj sukcesem jest utrzymanie przewagi przez kilka miesięcy, a nawet kilka tygodni. Obecnie produkty i usługi są coraz bardziej podobne do siebie. Staje się to wyzwaniem nie tylko dla producentów i dystrybutorów, ale w szczególności dla samych klientów. Z perspektywy klienta wybór pomiędzy produktami i dokonanie ich obiektywnej oceny jest coraz trudniejsze.
Rosnąca konkurencja
To zjawisko widoczne na co dzień gołym okiem. Ostatni kryzys gospodarczy spowodował, że na rynku pozostali najlepsi. Konkurencja stała się ostrzejsza i wymusiła stosowanie wyraźnej strategii pozwalającej na odróżnienie się od innych firm w branży i zyskanie przewagi. Organizacje dobrze wiedzą, że jeżeli nie zdołają wyróżnić się poprzez zaoferowanie dodatkowej wartości, innej lub tej samej wartości po niższej cenie, znajdą się w warunkach silnej konkurencji, niezależnie od tego, czy będzie tylko jeden rywal, czy będą ich dziesiątki.