Sztuka pozyskiwania zadowolonych słuchaczy

Sztuka pozyskiwania zadowolonych słuchaczy

„Mówca powinien tak skonstruować przemówienie, by wyczerpać temat, ale nie wyczerpać słuchaczy.” Winston Churchill

Prowadzenie warsztatów czy szkoleń to sztuka sama w sobie, każdy mówca powinien poznać i trzymać się kilku podstawowych zasad, aby nigdy nie stracić uwagi swoich słuchaczy.
Przekazany w formie nudnej i mało zajmującej, nawet najbardziej fenomenalny temat potrafi zniechęcić słuchaczy.

Oto kilka podstawowych wskazówek, które pomogą mówcy w stworzeniu entuzjastycznego a przede wszystkim owocnego przekazu.

1. Przykuj uwagę.

Warto na samym początku rozluźnić nieco atmosferę, dobrze dobrana anegdota, powinna w tym pomóc. Pamiętajmy jednak aby koncept, był choć odrobinę związany z naszym przemówieniem.
Tego typu działanie, można przeplatać parę razy w ciągu spotkania, nie mniej jednak powinniśmy zachować spójność z tematem. Zaakcentowane żywym, energicznym głosem, ułatwi słuchaczom, zobrazowanie i zapamiętanie treści naszej wypowiedzi.

2. Notatki jako zwiększenie koncentracji.

Notatki, oraz dodatkowe materiały to świetny sposób na ożywienie przemówienia, przekazywane stopniowo, związane z aktualnie omawianym tematem.
Zwiększy to nie tylko koncentracje, ale i zaangażowanie kursantów. Większość z obecnych zacznie odruchowo przeglądać notatki, co w rezultacie, sprawi lepsze przyswajanie przekazywanej treści.

3. Nawiąż relacje.

Zapoczątkowanie interakcji z słuchaczami, to bardzo prosty ale i niezwykle efektywny zabieg. Zwracanie się bezosobowo do zatłoczonej sali, zniechęci słuchaczy i zwiększy dystans.
Odnoś się bezpośrednio, nawiązuj kontakt wzrokowy, używaj imion, co jakiś czas zmieniając słuchacza, wtedy uczestniczy poczują się jak gdyby wykład był przygotowany specjalnie dla nich.

4. Zróżnicowanie formy przekazywania informacji.

Aby nieco urozmaicić naszej przemówienie, i nie uczynić z niego żmudnego wywodu, warto wspomóc się  multimediami.
Krótki film, ciekawa prezentacja, łatwo czytelne wykresy, obraz w dużej mierze o wiele łatwiej pomaga utrwalić informację niż wypowiadane słowa. Pamiętajmy jednak, aby dać słuchaczom szansę na zapoznanie się z pokazywanym materiałem, później dopiero skomentować, bądź rozpocząć dyskusję ze zgromadzonymi.

5. Mowa ciała.

Wielkie znaczenie, ma nasza gestykulacja, zależy od tego w jakim stopniu słuchacz nam zaufa, i uzna przekazywaną wiedzę za rzetelne informacje. Dla przykładu, nerwowe bądź pozbawione emocji zachowanie sprawi, że słuchacze odbiorą Cię za osobę nie pewną swoich słów, bądź nie zaangażowaną w przekazywanie wiedzy. Dużo łatwiej jest zaufać i oddać swoją uwagę, osobie żywej, inicjującej interakcje, która sprawia wrażanie osoby pewnej swoich racji.

2019-03-29T11:14:33+02:0029 marca 2019|