Najważniejsze zasady biznesowego savoir-vivre

Najważniejsze zasady biznesowego savoir-vivre

Savoir vivre w biznesie to nie tylko zasady, które podpowiadają jak grzecznie i z klasą przeprowadzać rozmowy z klientami/współpracownikami etc., czy jak powinniśmy się zachowywać podczas ważnych i oficjalnych spotkań. Odpowiada on również na pytania apropo języka, którego używamy, zachowania się przy stole np. podczas biznesowego lunchu czy naszego ubioru w zależności od charakteru spotkania. Savoir vivre to już nie tylko umiejętność pożądana, ale wręcz wymagana. Biznesowy savoir vivre obowiązuję zarówno podczas spotkań biznesowych jak i towarzyskich, a znajomość międzynarodowej etykiety, w każdej sytuacji przedstawi nasz wizerunek oraz firmy, którą reprezentujemy, jako profesjonalny. Oto kilka zasad, którymi powinno się kierować:

1. Punktualność:

Spóźnienie już na samym początku obniży atrakcyjność naszego wizerunku, zanim jeszcze dotrzemy na spotkanie. Jest odbierane jako oznaka braku szacunku wobec innych uczestników wydarzenia i ich czasu. Należy pamiętać o porannych korkach lub godzinach szczytu, lepiej jest wyjechać na spotkanie wcześniej niż zwykle i ewentualnie poczekać na kogoś niż być w odwrotnej sytuacji. Oczywiście zawsze zdarzają się losowe wypadki. W takiej sytuacji należy pamiętać o telefonicznym zawiadomieniu osoby lub grupy osób, którzy na nas czekają. Bardzo ważne aby nigdy nie robić tego drogą SMS-ową.

2. Dress-code:

To jak wyglądamy nie świadczy jedynie o nas samych, ale w dużym stopniu wpływa na wizerunek naszej firmy. Znajomość i umiejętność odpowiedniego ubioru w zależności od charakteru spotkania (spotkanie w biurze, spotkanie w restauracji, spotkanie w kawiarni) jest w obecnych czasach kompetencją wymaganą od pracownika i niezbędną do osiągnięcia sukcesu zawodowego.

3. Mowa ciała

Język ciała mówi o naszych emocjach, reakcjach i intencjach drugiej osoby. Często dzięki jego znajomości możemy wywnioskować co w danej chwili myśli/czuje nasz rozmówca. Dla przykładu : uniesione brwi mogą świadczyć o zaniepokojeniu lub dyskomforcie; kontakt wzrokowy oznacza zainteresowanie jednakże zbyt długi, może oznaczać kłamstwo; trzęsąca się noga może być oznaką niepewności lub irytacji.

4. Hierarchia:

W biznesowym savoir-vivre nie wiek ani płeć dyktuje hierarchie, w szczególności jeśli chodzi o gest przywitania. Pierwszy kłania się ten, który zajmuje niższe stanowisko, natomiast gest podania dłoni będzie już decyzją szefa i to on powinien zainicjować takie przywitanie. W przypadku spotkania osób na takim samym stanowisku, zasady są dokładnie takie same jak w przypadku normalnych obyczajów. Starsza osoba podaje rękę młodszej, a mężczyzna kobiecie.

5. Wyłączaj telefon:

O ile nie czekasz na pilny telefon, o którym powinieneś powiadomić wcześniej uczestników spotkania, wycisz a najlepiej wyłącz urządzenia mobilne. Reagowanie na dźwięk lub sprawdzanie telefonu, zostanie odczytane jako brak szacunku.

2018-11-09T12:52:07+00:009 listopada 2018|