Spotkanie, zebranie, wywiad, scena… wychodzisz na środek świetnie przygotowana merytorycznie, wykłady, pytania, wiedza, sekwencje, inspiracje i? Merytoryka to nie wszystko. Najbardziej bowiem słuchają Ci, którzy mają przed sobą autorytet, z dużą wiedzą, ale przede wszystkim z dużą pewnością siebie na scenie i mocnym, zdecydowanym przekazem.

Warto wiedzieć jak oceniają nas ludzie, co decyduje o naszym autorytecie i buduje siłę komunikatu?

W kolejności: mimika, gesty, stopy, spójność ruchów, wygląd zewnętrzny, fryzura, makijaż, ubiór, buty, ton głosu, merytoryka. Przygotowując się do wystąpienia zadbaj o wszystkie elementy, które budują Twój wizerunek i autorytet na scenie. A dzisiaj o mowie ciała.

Co robić:

Wyprostuj się tak, aby czuć się zdecydowanie i pewnie. Wystąpienie na stojąco w szpilkach ze złączonymi nogami grozi zachwianiem równowagi, dlatego aby tego uniknąć możesz stanąć w lekkim rozkroku. W przypadku, gdy Twoje wystąpienie ma formę siedzącą – wyprostuj ramiona, wypnij pierś, unieś głowę, zgrabną postawą jest założenie nogi na nogę lub złączenie stóp razem.

Rozpocznij szczerym uśmiechem, intrygującym żartem, może zaczepnym, lecz w dobrym tonie. Osoby uśmiechające się są postrzegane jako bardziej inteligentne, kompetentne i wzbudzają więcej zaufania.

Pamiętaj o podniesionym wzroku, skierowanym w stronę publiczności.

Zaopiekuj się całą widownią kierując swój wzrok i uwagę w każdą stronę sali, a przy mniejszej publiczności spoglądając w równym stopniu na wszystkich słuchaczy.

A co z rękami? Zdecydowanie otwarte dłonie wewnętrzną stroną skierowaną w stronę publiczności, spójnie poruszające się z wypowiadanym tekstem. W przypadku początkującej pracy z mową ciała idealnym rozwiązaniem jest wskaźnik do zmiany slajdów w jednej dłoni i duża uważność na wykonywane gesty. Zbyt chaotyczne – zaburzają uważność, brak gestów – rodzi brak wiarygodności, a ich nienaturalność potrafi zachwiać spójnością przekazywanego komunikatu. Dłonie zdecydowanie wyjęte z kieszeni, na widoku słuchaczy.

A mikrofon? Stres zdecydowanie nie sprzyja przemówieniom do mikrofonu, kiedy myślisz jeszcze o trzęsących się dłoniach. Jeżeli możesz – poproś o mikroport lub zrezygnuj z mikrofonu.

A jak się poruszać? Duże powierzchnie/sceny wymuszają wręcz zmianę miejsca, aby dać poczucie uważności wszystkim słuchaczom. Ważne, aby cały czas pamiętać o kontakcie wzrokowym z publicznością i nie zatracić się w spacerze na scenie z głową skierowaną w jeden kąt i opuszczoną do dołu.

Pamiętaj też o pracy z flipchartem i ekranem. Nie zasłaniaj nikomu ważnych rzeczy na tablicach.

Tego staraj się unikać:

Postaw zamkniętych – skrzyżowanych rąk, zaplątanych nóg, Pochylonej głowy i braku kontaktu wzrokowego, Przygarbionej sylwetki, opuszczonych ramion, Schowanych do kieszeni kciuków, całych dłoni i rąk skrzyżowanych poniżej paska, Pstrykających w dłoni długopisów, Splecionych palców, gestów dotykania twarzy, drapania, dotykania włosów, Wskazywania palcem, Krzyżowania rąk za plecami, Uważaj na stopy, aby ich kierunek skierowany był w stronę publiczności.