Wydaje się, że każde wystąpienie publiczne opiera się na tym, co mamy do przekazania, a zatem treści przemówienia.

Jest w tym sporo prawdy, jednak równie ważny jest sposób prezentacji oraz nawiązanie więzi z publicznością. W tych dwóch elementach olbrzymią rolę odgrywa kontakt wzrokowy.

Spojrzenie w oczy powszechnie kojarzy się z dobrymi emocjami oraz prawdomównością, rozglądanie się w trakcie rozmowy czy opuszczony wzrok są z kolei symbolem kłamstwa, uległości i braku zaufania.

Specjaliści są zgodni, że większość z tych powszechnie przyjętych kodów kulturowych jest prawdziwa i faktycznie jeśli ktoś podczas rozmowy nagle „ucieknie wzrokiem”, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że właśnie skłamał.

Przyjazne patrzenie w oczy rozmówcy dowodzi też, że jesteśmy zainteresowani rozmową i mamy dobre intencje. Dlatego też utrzymywanie kontaktu wzrokowego w codziennych – i niecodziennych relacjach międzyludzkich jest bardzo ważne.

Po co utrzymywać kontakt wzrokowy podczas wystąpień publicznych?

Ogólne zasady dotyczące kontaktu wzrokowego nabierają szczególnej wartości podczas wystąpień publicznych. Jeśli bowiem nie będziemy utrzymywać kontaktu wzrokowego w sklepie, to co najwyżej zostaniemy uznani za gbura. Za to w przypadku wygłaszania mowy czy referatu nieodpowiednie posługiwanie się wzorkiem może całkowicie przekreślić nasz wysiłek. Kontakt wzrokowy z publicznością odbierany jest przez nią tak samo, jak w przypadku niezobowiązującej rozmowy. Jeśli więc nie patrzysz na słuchaczy, to znaczy, że pewnie kłamiesz i jesteś słabo przygotowany. Względnie po prostu się boisz, jesteś nieśmiały, bądź niezbyt interesuje Cię to, co się właśnie dzieje. Wytworzenie takich emocji między Tobą a publicznością automatycznie sprawia, że szanse na sprzedaż czy przekazanie czegokolwiek automatycznie spadną.

Warto pamiętać też o kwestiach technicznych. Uchylając wzrok często obracamy całą głowę, przez co automatycznie jesteśmy gorzej słyszalni i trudniej nas zrozumieć. Podobne skutki ma mówienie patrząc w podłogę – wtedy pojawia się efekt „gadania pod nosem”.

Widać zatem, że utrzymywanie kontaktu wzrokowego podczas wystąpienia jest bardzo ważnym elementem. Pozwala ono budować pozytywne relacje, zwiększa zaufanie między stronami i przekonuje, że to co mówisz to prawda. Oczywiście nie jest też tak, że odpowiedni wzrok przykryje nasze braki w przygotowaniu, jednak z pewnością ułatwi pracę!