Jak dobrze wypaść podczas rozmowy biznesowej?

Jak dobrze wypaść podczas rozmowy biznesowej?

Od przebiegu rozmowy biznesowej i od tego jakie wrażenie zrobimy na naszych rozmówcach może zależeć powodzenie projektu lub decyzja o dalszej współpracy. Istnieje kilka zasad, dzięki którym zawsze wypadniemy dobrze podczas spotkania czy nawet podczas nieoczekiwanej i przypadkowej rozmowy w biznesowym środowisku.

1. Po pierwsze „small-talk”.

„Small-talk” czyli dosłownie mała, neutralna i niezobowiązująca rozmowa. Stosujemy ją aby bliżej się poznać, wprowadzić luźną atmosferę i zbudować relacje. Dzięki niej zbierzemy również informacje o naszym rozmówcy bądź rozmówcach. Mamy szansę poznać upodobania innych, styl życia, co lubią, co im przeszkadza, pozwoli nam to na odpowiednie dobieranie tematów w przyszłych rozmowach. W dodatku uważne słuchanie, zainteresowanie drugą osobą sprawi, że sami zasłużymy na większą uwagę i przekona do nas rozmówców.

2. Nie planuj, słuchaj i reaguj.

Nie powinniśmy planować rozmowy i trzymać się tego jak scenariusza. Przygotowując się do spotkania powinniśmy skupić się na tym, kim jest dla nas nasz rozmówca, z jakiej pozycji chcemy wystąpić oraz jak chcemy zostać odebrani. Mamy wtedy większą szansę, że rozmowa potoczy się w sposób naturalny, a my wyjdziemy na wiarygodnych i dobrze przygotowanych. Dalsza współpraca zależy od tego, czy ewentualny partner nam zaufa, a zaufanie zależy od tego, czy wypadniemy szczerze i przekonująco.

3. Zostaw tematy tabu w domu.

Należy unikać tematów, które w normalnym życiu potrafią „podzielić”. Rozmowa o religii czy przekonaniach politycznych nie jest dobrym pomysłem podczas spotkania biznesowego, szczególnie jeśli walczymy o dobre pierwsze wrażenie. Jeśli robimy interesy międzynarodowe, musimy pamiętać, że „co kraj to obyczaj”, w zależności od miejsca, funkcjonują inne tematy tabu. W Europie nie wypada pytać o zarobki, w Ameryce o orientacje seksualną.

4. Nie próbuj popisać się wiedzą.

Robienie z siebie eksperta, szczególnie jeśli nim nie jesteśmy, bardzo łatwo może zniszczyć nasz cały wizerunek. Powód jest dość prosty: naszą wiedzę (a raczej niewiedze) bardzo łatwo będzie zdemaskować. Należy pozostać na gruncie rozmowy, na którym dobrze się czujemy, a w tematach, które nie są naszą najmocniejszą stroną, dać wypowiedzieć się naszym rozmówcom, co również zyska nam ich przychylność.

Te proste rady, nie są pewnikiem udanej rozmowy biznesowej. Zależy od tego wiele innych czynników jak chociażby charakter naszych rozmówców. Pomogą one jednak uniknąć podstawowych błędów i zwiększą szansę na nawiązanie efektywnej współpracy.

2018-11-16T12:19:32+00:0016 listopada 2018|